Права та обов’язки користувачів системи теплопостачання

Дата: 09.07.2025 12:20

Хто головний герой: споживач, що прагне тепла, чи теплогенеруюча організація, яка його надає (або не надає)? І хто тут жертва, а хто переможець? Спробуємо розібратися у цьому складному сценарії, де кожен пункт договору – це як новий епізод, а фінал сезону завжди непередбачуваний.

Договір постачання теплової енергії (між постачальником тепла та кінцевим споживачем).

Ця публікація стосується відносин між теплопостачальною організацією (тим, хто безпосередньо постачає тепло) та споживачем (кінцевим користувачем тепла, наприклад, мешканцем будинку, підприємством).

Що має право робити теплопостачальна організація:

1. Вчасно отримувати повну оплату за продану теплову енергію.

2. Припиняти постачання тепла у випадках, визначених законом, зокрема, якщо:

  • Споживач користується системою опалення з пошкодженими або відсутніми пломбами на лічильниках, кранах тощо. У такому випадку тепло відключається негайно з оформленням акта.
  • Споживач обмежує або перешкоджає доступу представників теплопостачальної організації до тепломереж, обладнання, лічильників. Відключення відбувається негайно з оформленням акта.
  • Споживач використовує несправні установки гарячого водопостачання, несправні лічильники або не проводить підготовку та випробування тепломереж. Відключення відбувається з попередженням за 3 доби.
  • Споживач не сплачує за спожите тепло протягом строку, визначеного договором (крім випадків, коли відключення заборонено законом). Відключення відбувається з попередженням за 5 діб.
  • Споживач самовільно підключився до систем теплопостачання або самовільно використовує тепло. Відключення відбувається негайно з оформленням акта.
  • Виникли непереборні обставини, передбачені договором.

3. Мати безперешкодний доступ до теплового обладнання та лічильників споживача для контролю споживання тепла.

4. Отримувати відшкодування збитків, завданих споживачем, якщо він самовільно використовував або викрав тепло, неналежно виконував умови, що призвело до перебоїв у теплопостачанні або порушення норм якості зворотної води.

5. Знімати та перевіряти показання лічильників, а також обстежувати систему теплоспоживання споживача на предмет використання тепла поза лічильниками.

6. У разі сумнівів щодо правильності показань лічильників вимагати від споживача проведення експертизи їх стану та позачергової перевірки.

7. Вимагати від споживача усунення виявлених недоліків у споживанні тепла протягом встановленого строку.

8. Звертатися до суду, якщо споживач порушує умови договору.

9. Проводити перевірки виконання споживачем умов договору та нормативних документів. За необхідності, залучати представників державних органів.

10. Додатково нараховувати плату споживачу за тепло, спожите без дозволу понад встановлені договором максимальні навантаження. Сума такого нарахування не може перевищувати подвійну вартість тепла за тарифом.

11. Додатково нараховувати плату споживачу за тепло, спожите внаслідок самовільного підключення. Сума такого нарахування не може перевищувати подвійну вартість тепла за тарифом.

12. Мати інші права, передбачені договором та законодавством.

Що теплопостачальна організація зобов'язана робити:

1. На рівних та недискримінаційних умовах укладати договори постачання тепла зі споживачами, крім випадків, коли технічно це неможливо.

2. Безперебійно постачати тепло в обсягах та на умовах, визначених договором.

3. Забезпечувати в точці продажу тепла потрібний об'єм, тиск, якість та температуру теплоносія у подавальному трубопроводі, а також тиск у зворотній трубі.

4. Підтримувати свої теплопостачальні установки в належному стані для задоволення потреб споживача в теплі.

5. Забезпечувати ремонт теплового обладнання, яке використовується для виконання умов договорів.

6. Складати та підписувати акти купівлі-продажу тепла з представниками споживача.

7. Вчасно перевіряти, ремонтувати та замінювати лічильники тепла, які належать їй і використовуються для обліку постачаного тепла.

8. Надавати споживачу доступ до лічильників тепла, які належать організації, щоб споживач міг знімати показання, або надавати доступ до показань, якщо вони знімаються дистанційно.

9. Дотримуватися правил безпеки (пожежної, газової) та санітарних норм.

10. Сплачувати штрафи споживачу у випадках, передбачених законом або договором.

11. Негайно вживати заходів для ліквідації аварій та усунення порушень на своїх об'єктах у встановлені законодавством строки.

12. Вчасно забезпечувати початок і закінчення опалювального сезону згідно з документами.

13. Компенсувати збитки споживачу, якщо вони виникли з вини теплопостачальної організації під час виконання договору, за умови документального підтвердження.

14. Вчасно та за власний кошт усувати виявлені неполадки, пов'язані з постачанням тепла, які виникли з її вини.

15. Інформувати споживача про намір змінити ціни/тарифи на тепло згідно з законом.

16. Перераховувати плату, якщо тепло постачалося не в повному обсязі, або якщо кількісні та/або якісні показники відхилялися від нормативів.

17. Обмежувати або припиняти постачання тепла у випадках, визначених законом, зокрема, якщо:

  • Споживач письмово звернувся з проханням про повне відключення опалення та/або вентиляції без розірвання договору. Тимчасове припинення відбувається протягом 5 робочих днів (або за домовленістю) лише для окремо розташованих об'єктів, підключених безпосередньо до мереж, з оформленням акта.
  • Споживач письмово звернувся з проханням про повне відключення гарячого водопостачання без розірвання договору. Тимчасове припинення відбувається протягом 5 робочих днів з оформленням акта.
  • Споживач письмово звернувся з проханням про повне відключення теплопостачання з розірванням договору. Припинення відбувається (за наявності технічної можливості) протягом 5 робочих днів шляхом відключення в місці підключення споживача до зовнішніх мереж або на трубопроводах індивідуального теплового пункту, з оформленням акта.
  • Є планове припинення теплопостачання об'єктів споживача щорічно в міжопалювальний період для проведення випробувань, ремонтів, підключення нових споживачів. Про це повідомляють у ЗМІ або споживача попереджають за 10 діб, вказуючи причину та термін перерви.

Теплопостачальна організація має право обмежувати або припиняти подачу тепла. Давайте детальніше розберемося, коли це відбувається і що ще зобов'язана робити теплопостачальна організація та які права й обов'язки має споживач.

Коли теплопостачальна організація може обмежити або припинити постачання тепла:

На ваше прохання про відключення опалення чи вентиляції (без розірвання договору): Якщо ви письмово звернетеся з проханням повністю відключити опалення та/або вентиляцію у вашому приміщенні, але при цьому не розриваєте договір або не зменшуєте в ньому зазначене теплонавантаження, постачання тепла тимчасово припиняється протягом п'яти робочих днів з дня реєстрації вашого звернення (або в інший узгоджений термін). Це стосується лише окремих об'єктів, які безпосередньо підключені до теплових мереж. При цьому складається акт про пломбування.

На ваше прохання про відключення гарячої води (без розірвання договору): Аналогічно, якщо ви письмово звернетеся з проханням повністю відключити гаряче водопостачання, не розриваючи договір, подача тепла тимчасово припиняється протягом п'яти робочих днів з дня реєстрації звернення, також з оформленням акта про пломбування.

На ваше прохання про повне відключення тепла з розірванням договору: Якщо ви письмово звернетеся з проханням повністю відключити теплопостачання і розірвати договір, теплопостачання припиняється (якщо є технічна можливість) протягом п'яти робочих днів з дня реєстрації звернення. Це робиться шляхом фізичного від'єднання вашого об'єкта від зовнішніх теплових мереж або від трубопроводів вашого індивідуального теплового пункту. При цьому також складається відповідний акт.

Планові відключення: Щорічно в період між опалювальними сезонами тепло може бути відключене для проведення гідравлічних випробувань (перевірка труб під тиском), ремонту обладнання або підключення нових споживачів. Ці терміни заздалегідь узгоджуються з місцевою владою. Про такі відключення споживача повідомляють у ЗМІ або особисто за 10 діб до початку. У повідомленні обов'язково вказують причину та термін перерви в постачанні тепла.

Аварії або форс-мажор: У разі аварій або інших непереборних обставин теплопостачання припиняється негайно. Інформація про таку перерву має бути доведена до споживача не пізніше ніж через 3 години з початку відключення. У повідомленні також зазначають причину та очікуваний термін відновлення.

Що теплопостачальна організація зобов'язана робити:

18. При розірванні договору: Провести звірку взаємних розрахунків зі споживачем, щоб перевірити, хто кому скільки винен.

19. Відновити теплопостачання після припинення:

  • Після планових або аварійних відключень: Якщо у вас немає боргів, тепло відновлюється протягом наступного дня після закінчення відключення.
  • Після оплати боргу: Якщо тепло було відключено через борг, воно відновлюється після того, як ви повністю сплатите борг та можливі штрафи, і буде оформлено дозвіл на подачу тепла.
  • Після усунення порушень: Якщо тепло було відключено через порушення з вашого боку (зафіксовані в акті), його відновлять після того, як ви усунете ці порушення та сплатите фактичні витрати, пов'язані з припиненням та відновленням постачання. Час відновлення в цьому випадку визначає теплопостачальна організація, але не довше п'яти днів з дня усунення порушень.
  • Важливо: Якщо тепло було відключено з вашої вини, теплопостачальна організація відновить його лише після того, як ви усунете причини відключення та відшкодуєте всі витрати/збитки, спричинені теплопостачальній організації.

20. Виконувати інші зобов'язання, передбачені договором та законодавством.

Що має право робити споживач:

1. Отримувати якісне тепло вчасно: Ви маєте право на тепло належної якості, в потрібних обсягах та вчасно, згідно з умовами договору. Виняток – випадки обмеження/припинення постачання, передбачені законом.

2. Коригувати планові обсяги тепла: За потреби ви можете змінювати заплановані обсяги споживання тепла.

3. Розірвати договір: Ви можете розірвати договір у встановленому законом порядку, якщо теплопостачальна організація не виконує свої зобов'язання.

4. Отримувати інформацію: Ви маєте право отримувати від теплопостачальної організації інформацію про тарифи на тепло, порядок оплати тощо.

5. Складати акти-претензії: Якщо теплопостачальна організація порушує свої зобов'язання, ви можете скласти та підписати акт-претензію.

6. Звертатися до суду: У разі порушень теплопостачальною організацією умов договору ви можете звернутися до суду.

7. Вимагати перерахунку: Ви можете вимагати перерахунку плати за тепло, якщо були порушення з боку теплопостачальної організації.

8. Вимагати усунення недоліків: Якщо виявлено недоліки в постачанні тепла, ви маєте право вимагати їх усунення від теплопостачальної організації.

9. Відмовитися від постачання тепла (з розірванням договору): Ви можете відмовитися від подальшого отримання тепла, розірвавши договір. Для цього потрібно письмово попередити теплопостачальну організацію не пізніше ніж за 30 календарних днів.

10. Отримувати акти та звірки: Щомісяця ви маєте право отримувати від теплопостачальної організації акт купівлі-продажу тепла за попередній місяць та акт звірки взаємних розрахунків.

11. Мати інші права, передбачені договором та законодавством.

Що споживач зобов'язаний робити:

1. Виконувати умови договору: Дотримуватися всіх умов договору постачання тепла, зокрема, вчасно та повністю оплачувати теплову енергію.

2. Вчасно приймати тепло: Забезпечити своєчасне та безперебійне приймання тепла згідно з договором.

3. Не перевищувати обсяги: Споживати тепло в обсягах, що не перевищують максимально допустимих значень, зазначених у договорі.

4. Дотримуватися норм якості зворотної води: Забезпечувати належну якість зворотної мережевої води (теплоносія) після ваших систем теплоспоживання.

5. Дії при забрудненні води: Якщо зворотна вода забруднилася з вашої вини і потрапляє в мережі постачальника з неналежними показниками якості, ви зобов'язані негайно зупинити пошкоджене обладнання до усунення причини, повідомити про це теплопостачальну організацію та сплатити вартість хімічно очищеної води, яка піде на заміщення забрудненої.

6. Не споживати тепло без дозволу: Не використовувати тепло без офіційного дозволу теплопостачальної організації та дотримуватися умов припинення подачі тепла.

7. Готувати об'єкт до опалювального сезону: Щорічно до початку опалювального сезону (але не пізніше 25 вересня) підготувати свій об'єкт (будинок, приміщення), сантехніку, лічильники та обладнання до експлуатації. Письмово повідомити теплопостачальну організацію про готовність, надати умови для перевірки та отримати акти готовності.

8. Не перевищувати температуру зворотної води: Дотримуватися максимального рівня температури теплоносія у зворотному трубопроводі.

9. Підтримувати обладнання в належному стані: Забезпечувати належний технічний стан, обслуговування та безпечну експлуатацію власних систем теплоспоживання, обладнання та лічильників.

10. Усувати витоки: Не допускати витоків теплоносія. У разі виявлення негайно їх усувати на своїх теплових установках і мережах, а також не допускати відкритого водорозбору теплоносія.

11. Вчасно усувати неполадки: Вчасно вживати заходів для усунення виявлених неполадок, пов'язаних з отриманням тепла, які виникли з вашої вини.

12. Дотримуватися правил безпеки: Дотримуватися правил пожежної та газової безпеки, а також санітарних норм.

13. Герметизувати вводи тепломереж: Підтримувати у справному стані ущільнення входів теплових мереж у ваш об'єкт. Забезпечити герметизацію, щоб вода не потрапляла в підвальні приміщення. Якщо вода потрапить через вашу недбалість, шкода відшкодуванню не підлягає.

14. Дії при припиненні постачання: У разі отримання повідомлення про припинення постачання тепла або фактичного припинення вжити всіх необхідних заходів для запобігання пошкодженню обладнання, травматизму, негативних екологічних наслідків тощо.

15. Звірка та оплата при розірванні договору: У разі розірвання договору провести звірку взаємних розрахунків з теплопостачальною організацією та сплатити заборгованість, якщо вона є.

16. Підписувати акти: Складати та підписувати з представниками теплопостачальної організації акт купівлі-продажу теплової енергії.

17. Зберігати лічильники: Забезпечувати збереження власних лічильників та не втручатися в їх роботу.

18. Повідомляти про недоліки лічильників: Повідомляти теплопостачальну організацію про недоліки в роботі лічильника не пізніше трьох календарних днів з дня виявлення.

19. Відшкодовувати витрати при несанкціонованому втручанні: Якщо теплопостачальна організація виявить несанкціоноване втручання в роботу лічильників, ви маєте відшкодувати вартість безобліково спожитого тепла, а також витрати на експертизу, перевірку та ремонт лічильників, якщо теплопостачальна організація їх понесла.

20. Ремонт та повірка власних лічильників: Забезпечувати ремонт, налагодження та своєчасну повірку власних лічильників.

21. Надавати звіт про споживання: Якщо у вас є лічильники, щомісяця надавати звіт про споживання тепла у порядку та в строки, визначені договором.

22. Зливати воду при аваріях: Якщо сталася аварія, що призвела до зупинки циркуляції води в системі при температурі зовнішнього повітря нижче 0°C, злити воду з системи опалення, щоб запобігти її замерзанню та виходу системи з ладу.

23. Сплачувати штрафи: Сплачувати теплопостачальній організації штрафи у випадках, передбачених законом або договором.

24. Надавати доступ: Забезпечувати безперешкодний доступ представникам теплопостачальної організації (за наявності посвідчення) до теплових камер, пунктів, установок, контрольних та комерційних лічильників:

  • У робочі дні (або за домовленістю в інші дні): Для встановлення та заміни обладнання, проведення огляду, зняття показань лічильників.
  • Цілодобово: Для ліквідації аварій.

25. Відшкодовувати витрати на заповнення мереж: Відшкодовувати теплопостачальній організації витрати, пов'язані із заповнення теплових мереж та ваших систем у разі втрати теплоносія через аварію або його зливу для проведення робіт на ваших мережах (крім щорічного обов'язкового заповнення). Якщо ви заповнюєте мережі теплоносієм від інших організацій, ви зобов'язані надати копії документів про відповідність цього теплоносія нормам, а також інформацію про обсяг та хімічний аналіз. Якщо таких документів немає, ви відшкодовуєте вартість теплоносія теплопостачальній організації.

26. Оплачувати понаднормативні витоки: Якщо представник теплопостачальної організації виявив витік теплоносія з ваших мереж, що перевищує норму, ви зобов'язані оплатити понаднормативний витік згідно з виставленим рахунком.

27. Повідомляти про зміни даних: Письмово повідомляти теплопостачальну організацію про зміну своєї назви, форми власності, адреси, банківських реквізитів, керівника, а також про зміну опалювальних площ, користувачів приміщень та теплових мереж не пізніше п'яти днів з моменту таких змін. Якщо документи, що дають підстави для зменшення нарахувань, надані несвоєчасно, перерахунок не проводиться.

28. Повідомляти про зміни в об'єктах: Письмово повідомляти теплопостачальну організацію (з наданням документів) про зміни, що стосуються ваших об'єктів та теплових мереж, щодо їх максимального теплового навантаження, обсягів споживання тощо, не пізніше п'яти днів з моменту таких змін. У разі несвоєчасного повідомлення та надання документів для перерахунку в бік зменшення, такий перерахунок не проводиться.

29. Звертатися за документами: Якщо до 25 числа місяця, наступного за звітним, ви не отримали від теплопостачальної організації акт купівлі-продажу тепла та акт звірки, зверніться до них, щоб отримати ці документи.

30. Оплачувати понаднормативний витік (хімічно очищеної води): Якщо у вас встановлений двоканальний лічильник або незалежна схема підключення із лічильником підживлення, ви маєте оплачувати понаднормативний витік хімічно очищеної води, зафіксований лічильниками.

31. Виконувати приписи: Виконувати вказівки, зазначені теплопостачальною організацією в акті про порушення споживання теплової енергії.

32. Виконувати інші зобов'язання, передбачені договором постачання теплової енергії та законодавством.

Ось така вона, наша теплова «Санта-Барбара». На жаль, тут немає щасливого кінця, бо наступний опалювальний сезон вже не за горами. Але тепер ви знаєте всі основні ролі та правила гри. Бажаємо вам міцних нервів, теплих домівок і щоб ваші теплові історії завжди закінчувалися happy end’ом (хоча б до наступної платіжки).

Корисні посилання: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0888874-25#Text

Адвокат Вадим Чунжин