ВПВС у постанові від 21.06.2021 у справі № 905/1907/21 https://reyestr.court.gov.ua/Review/111742765 погодилась з можливістю звернення прокурора із позовом в інтересах держави в особі місцевої ради у випадках нераціонального та неефективного використання коштів її комунальним закладом (школою) при здійснені публічних закупівель (за умови дотримання порядку, передбаченого ст. 23 Закону № 1697-VII).
Адже використання коштів місцевого бюджету становить суспільний інтерес, оскільки неефективне витрачання коштів місцевого бюджету, зокрема шляхом укладення підконтрольним органу місцевого самоврядування комунальним закладом (школою) незаконних правочинів, може порушувати економічні інтереси територіальної громади.
В свою чергу місцева рада є особою, уповноваженою на вжиття заходів представницького характеру щодо захисту інтересів територіальної громади, інтереси якої є складовою інтересів держави, а тому є належним позивачем у цій справі.
Водночас прокурор має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність ради, зокрема, що вона знала або повинна була знати про порушення інтересів держави, мала повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло з власності держави), а також таких чинників, як значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
При цьому прокурор не є альтернативним суб`єктом звернення до суду, а виконує субсидіарну роль, замінючи в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.