Штрафи за літню гуму та обов'язкова їзда зі світлом: які нововведення чекають на водіїв

Дата: 05.02.2022 13:12

В Україні хочуть запровадити чергові нововведення для водіїв. Кабмін запропонував на законодавчому рівні прописати обов'язкову заміну літної гуми на зимову, а також пересування з увімкненими фарами у будь-яку пору року та час доби.

Про деталі такої ініціативи розповідає 24 канал.

Що пропонують змінити

У постанові Кабміну йдеться, що на всіх механічних транспортних засобах під час руху повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу – ближнє світло фар. Наразі діє норма, згідно з якою з 1 жовтня по 1 травня мають бути ввімкнені ходові вогні (ДХВ) лише поза населеними пунктами.

У пояснювальній записці до постанови сказано, що вказана норма не відповідає основному призначенню ДХВ – використання для підвищення видимості автівки під час руху в денний час незалежно від погодних умов та місцезнаходження. Крім того, практика постійного застосування ДХВ позитивно зарекомендувала себе в низці європейських країн.

За результатами дослідження Європейського дослідницького інституту безпеки дорожнього руху (SWOV), завдяки використанню ДХВ (ближнього світла фар) кількість дорожньо-транспортних пригод у світлу пору доби (із залученням двох та більше учасників дорожнього руху) скоротилася на 10 – 15%,
– зазначено у записці до документу.

Ще одна норма, яка з'явилася у постанові, стосується заміни шин.

В період з 1 жовтня по 31 березня ТЗ, обладнаного літніми шинами, дозволить підвищити рівень відповідальності водіїв, а також застосовувати за це порушення адміністративну відповідальність, передбачену частиною першою статті 121 Кодексу України про адміністративні правопорушення,
– мовиться в поясненні.

Нагадаємо, штраф, який встановлює ця стаття, складає 20 неоподаткованих мінімумів доходів громадян – 340 гривень. Постанову оприлюднили 20 грудня 2021 року і наразі тривають громадські обговорення.

Що кажуть експерти

Андрій Стеценко, Адвокат, радник юридичної компанії RIYAKO & PARTNERS

Адвокат впевнений, що дуже важливо на законодавчому рівні врегулювати питання сезонної заміни гуми. Україна розташовується у такій природній широті, що в нас дуже добре та характерно проявляються природні умови, а саме літо та зима. Але зараз немає будь-якого чіткого законопроєкту, який би врегульовував обов'язкову заміну гуми.

 

За його словами, що стосується обов'язкового пересування на транспортному засобі з постійно увімкнутим ближнім світлом фар, то це необхідно лише при наявності поганих природних умов таких, як дощ, злива, туман, снігопад та згідно з раніше прийнятим правилом щодо ввімкнення світла фар у період осінь-зима. Така практика є в інших країнах.

Iгор Ясько, Керуючий партнер ЮК Winner

Ігор Ясько також вважає, що потрібно на законодавчому рівні врегулювати питання сезонної заміни шин. Відповідна норма у Правилах дорожнього руху існує лише як рекомендація, і водії нерідко її ігнорують.

Підпункт 31.4.5 ПДР рекомендує при постійній їзді на слизьких дорогах застосовувати гуму відповідну стану дороги. Навіщо? Літня гума вже не може бути такою ефективною для зчеплення з дорогою, що збільшує гальмівний шлях, а отже – підвищує ризик ДТП. Але законодавством до цього не було передбачено ні дати заміни літньої гуми на зимову, ні відповідальності за несвоєчасну заміну.

 

Він додав, що у разі ухвалення постанови водіям потрібно буде підготуватися до посилених перевірок поліцією та до сплати штрафів, якщо вони будуть порушувати нові норми ПДР. Однак якщо дороги стануть безпечнішими – воно того варте.

Володимир Місечко, Адвокат, керуючий партнер АО "Місечко та Партнери"

Адвокат зазначив, що клімат в Україні є помірно континентальним, коливання температури взимку буває значним, а тому літня гума при зниженні температури нижче +5 втрачає свою еластичність та ефективність, що впливає на маневровість та гальмівний шлях автомобіля.

 

А от нововведення щодо встановлення обов'язку завжди їздити з увімкненим світлом фар, адвокат не підтримує та каже, що воно не є необхідним і не вплине на ситуацію на дорогах в Україні.

Вадим Володарський, Керуючий партнер Адвокатського бюро Вадима Володарського

Вадим Володарський заявив, що вважає запропоновані нововведення недоцільними, адже жорстка прив'язка до дати заміни шин буде поганою ідеєю.

 

Він додав, що й погода у різні роки демонструє сюрпризи й, наприклад, минулого року за існуючими умовами зміна шин на зимові не була актуальною десь до середини листопада.

Також така норма унеможливить експлуатацію на початку весни й наприкінці осені переважної більшості мототехніки. Оскільки на їзду в зимових умовах вона не розрахована, а зимової гуми для більшості мотоциклів просто немає. Мотоциклісти зазвичай відкривають сезон, коли реально дозволяють погодні та дорожні умови, – десь у березні в більшості випадків, і їздять багато хто до середини листопада.

Також адвокат не підтримує й обов'язкову їзду з ввімкненими фарами.

В місті вдень ближнє світло взагалі нездатне дати якогось виграшу з безпеки, а ось експлуатацію багатьох радянських автомобілів з конструктивно слабкими генераторами, зробить практично неможливою взагалі. А очі від миготіння вогників будуть втомлюватися ще сильніше і будь-якої пори року,
– пояснив Володарський.

Чи є схожий досвід в інших країнах

Володимир Місечко розповів, що в більшості країн Європи запроваджено обов'язкову заміну шин взимку, різниця лише у термінах. Так, наприклад у Чехії водії зобов'язані переходити на зимову гуму у період з 1 листопада по 31 березня, у Словенії – з 15 листопада по 15 березня, а в країнах Балтії – з 1 грудня по 1 березня кожного року. Також обов’язкова заміна гуми запроваджена в Румунії, Німеччині, Австрії, Словаччині, Сербії, Швеції тощо.

Консультантка зі стратегічних комунікацій Анна Катруліна зазначила, що, наприклад, у Польщі не існує законів, які точно встановлюють терміни або інші умови заміни гуми на зимову, а от в Австрії використання зимових шин є обов'язковим з 1 листопада по 15 квітня.

У Бельгії використання зимових шин не є обов'язковим, проте дозволено використання шипованої гуми з обмеженнями за швидкістю пересування та обов'язковою установкою відповідного знака на видному місці автомобіля. У Великій Британії використання зимових шин не обов'язково, але за певних погодних умов можливе. Шипова гума заборонена,
– уточнила Катруліна.

Вона додала, що такого правила немає в Угорщині, а от на території Німеччини в зимову пору зобов'язують використовувати зимові або всесезонні шини зі спеціальним маркуванням (позначеним "M+S" та сніжинкою, розташованою всередині трикутника у вигляді гір).

В Іспанії та Італії заборонено шиповану гуму, а для пересування на гірських дорогах використовуються спеціальні ланцюги.