Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09 червня 2023 року по справі № 1740/2460/18
https://reyestr.court.gov.ua/Review/111443299
ТОВ звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування вимоги від 26 липня 2018 року № Ю-35 про сплату боргу (недоїмки) і рішення від 26 липня 2018 року № 0000581306 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску.
Рівненський окружний адміністративний суд рішенням від 22 липня 2019 року адміністративний позов задовольнив частково. Визнав протиправними та скасував вимогу від 26 липня 2018 року № Ю-35 в частині визначення суми недоїмки в розмірі 1547131,32 грн та рішення від 26 липня 2018 року № 0000581306 в частині застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску в розмірі 773565,66 грн. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 06 липня 2020 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
Верховний Суд:
Посилання позивача на порушення принципу пропорційності при застосуванні штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску цілком об`єктивно відхилено судами першої та апеляційної інстанцій.
Так, принцип пропорційності має на меті досягнення балансу між публічним інтересом та індивідуальним інтересом особи, а також між цілями та засобами їх досягнення.
«Справедлива рівновага» не означає обов`язкового досягнення соціальної справедливості в кожній конкретній справі, а передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар» (individual and excessive burden).
У Рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) Конституційний Суд України зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який у сфері соціального захисту означає, зокрема, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею.
Згідно з пунктом 3 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464-VI за донарахування територіальним органом доходів і зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску накладається штраф у розмірі 10 відсотків зазначеної суми за кожний повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 відсотків суми донарахованого єдиного внеску.
Судами встановлено, що штрафні санкції відповідачем за донараховані суми єдиного внеску в розмірі 10 відсотків визначено на рівні 8308432,64 грн. Однак, вказана законодавча норма обмежує розмір штрафних санкцій 50 відсотками від суми донарахованого єдиного внеску. Таким чином, на підставі рішення від 26 липня 2018 року № 0000581306 до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 1382381,21 грн, тобто з урахуванням принципу пропорційності.
Верховний Суд рішення судів попередніх інстанцій залишив без змін.