Нещодавно ознайомилась з думкою Міністерства юстиції України щодо дотримання строків боржником подання скарги у виконавчому провадженні.
Згідно до ч. 5 ст. 74 Закону України «Про виконавче провадження» рішення та дії виконавця, посадових осіб органів державної виконавчої служби щодо виконання судового рішення можуть бути оскаржені протягом 10 робочих днів з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її прав, свобод чи законних інтересів.
Так як боржник подав скаргу на мене з пропуском 10-денного строку, в своїх поясненнях на його скаргу акцентувала на це увагу. На що почула позицію Мін’юста про те, що по-перше, цей строк розповсюджується тільки стосовно скарг на державних виконавців (приватні у нас як завжди поза законом), а по-друге, на період воєнного стану визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану. Отже немає зараз взагалі ніяких строків. У мене аж мову відняло.
Стаття 11 Закону України «Про виконавче провадження» (далі – Закон) встановлює Загальні строки у виконавчому провадженні, відповідно до якої строки у виконавчому провадженні – це періоди часу, в межах яких учасники виконавчого провадження зобов’язані або мають право прийняти рішення або вчинити дію.
Строки у виконавчому провадженні встановлюються законом, а якщо вони не визначені законом – встановлюються виконавцем.
Будь-яка дія або сукупність дій під час виконавчого провадження повинна бути виконана не пізніше граничного строку, визначеного цим Законом.
Стаття 12 Закону регулює строки пред’явлення виконавчих документів до виконання, переривання строку давності пред’явлення виконавчого документа до виконання, поновлення пропущеного строку.
Статтею 12 Закону встановлені строки прийняття рішень виконавцями та вчинення виконавчих дій, зокрема строки накладення арешту на майно (кошти) боржника, направлення платіжних інструкцій на списання коштів, проведення опису та арешту майна, зняття арешту.
Строки вчинення інших виконавчих дій виконавцями та строки вчинення дій учасниками виконавчого провадження передбачені майже в кожній статті Закону: строки відстрочки та розстрочки виконання, зупинення вчинення виконавчих дій, повернення виконавчого документа, закінчення виконавчого провадження, строки виплати стягнутих сум та ін.
24 лютого 2022 року Президент Володимир Зеленський підписав Указ № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». Згідно з указом, воєнний стан запроваджується з 5:30 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Законом № 2129-IX від 15.03.2022 Розділ XIII Прикінцеві та Перехідні положення Закону України «Про виконавче провадження» доповнено пунктом 10-2 згідно з підпунктом 4 якого тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану в Україні визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану. Тобто УСІ строки, які є в Законі перериваються до припинення або скасування воєнного стану.
Отже немає підстав відповідальності ані боржника, ані стягувача, ані виконавця за порушення вчинення або невчинення дій у виконавчому провадженні.
В пояснювальній записці до проекту Закону № 2129-IX зазначено, що метою і завданням проекту Закону є забезпечення захисту національних інтересів у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації та забезпечення конституційних прав і свобод людини та громадянина в умовах воєнного стану.
Воєнний стан в Україні продовжується майже два роки, а з відновленням строків, передбачених Законом України «Про виконавче провадження» питання не вирішено. Сподіваючись на нетривалий воєнний стан, законодавець залишив поза увагою таке здавалось незначне питання строків у виконавчому провадженні.
Є сподівання, що при планових та позапланових перевірках діяльності приватних виконавців Мін’юст і надалі буде дотримуватись своєї позиції в питанні відсутності будь-яких строків вчинення виконавчих дій виконавцями в період воєнного стану в Україні.