Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо реєстрації платниками ПДВ платників єдиного податку, зокрема платників 1–3 груп, а також врегулювання питань зміни ставки єдиного податку та обов’язку реєстрації платником ПДВ у разі перевищення граничного обсягу оподатковуваних операцій посилює фіскальний контроль та звужує можливості перебування на спрощеній системі без ПДВ для частини платників.
Що треба знати ФОП на єдиному податку з доходом від 1 млн грн про новий, суть змін та наслідки розповів сайту informator.ua Андрій Шабельніков, керуючий партнер АО "EvrikaLaw", голова Комітету НААУ із питань інвестиційної діяльності та приватизації.
Чи є дана ініціатива порушенням принципу стабільності податкового законодавства?
Відповідно до п. 4.1.9 ст. 4 ПК України, податкове законодавство має бути стабільним і не змінюватися таким чином, щоб погіршувати становище платника без належної необхідності.
Запропоновані зміни фактично змінюють базові умови перебування на спрощеній системі, на яких малий бізнес будував свою діяльність роками: бізнес-плани, ціноутворення, договірні відносини.
Навіть відтермінування до 2027 року не компенсує різкого підвищення податкового та адміністративного навантаження.
Чи відбудеться звуження спрощеної системи оподаткування?
Даний проект не просто вносить технічні зміни, а де-факто ліквідовує ключову перевагу спрощеної системи — можливість працювати без ПДВ для платників 1–3 груп у межах їхньої економічної моделі.
Таким чином, спрощена система втрачає своє функціональне призначення, а малий бізнес наближається до загальної системи, не маючи відповідних ресурсів.
Це суперечить меті спрощеної системи, визначеній у ПК України — стимулювання малого підприємництва.
Непропорційне адміністративне навантаження
Запровадження обов’язкової реєстрації платником ПДВ тягне за собою:
- ведення податкового обліку ПДВ;
- реєстрацію податкових накладних;
- постійний ризик блокування ПН;
- штрафи за формальні порушення.
Для малого бізнесу це означає:
- необхідність бухгалтера або аутсорсингу;
- додаткові постійні витрати;
- зростання ризиків податкових спорів.
Відповідно принцип пропорційності (ст. 4 ПК України) у такому підході не дотримується.
Чи порушується принцип податкової нейтральності?
ПДВ є податком, який не повинен впливати на економічні рішення, однак у запропонованій редакції він:
- стимулює дроблення бізнесу;
- змушує обмежувати обсяги діяльності;
- спонукає до переходу в тінь.
Це суперечить задекларованій меті боротьби зі схемами та може мати зворотний ефект, який буде негативно впливати на систему.
Чи є ризики дискримінації малого бізнесу?
Безумовно так! Фактично встановлюється ситуація, за якої великий бізнес має штат бухгалтерів і податкових юристів, а малий бізнес — змушений нести аналогічні обов’язки без ресурсів. Це загалом порушує принцип рівності платників перед законом у його матеріальному (а не формальному) розумінні.
Як наслідок, можна сказати, що даний проект Закону порушує баланс між фіскальними інтересами держави та правами малого бізнесу, створює ризик системного ослаблення підприємництва, потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням позиції бізнес-спільноти.
У нинішній редакції документ не може бути підтриманий бізнесом як такий, що відповідає принципам податкової справедливості, пропорційності та стимулювання економічної активності.










