Пункт 54 постанови Кабміну 560 стосується особистої зустрічі громадянина з представниками ТЦК. Зокрема, там прописаний алгоритм дій уповноважених представників ТЦК і поліцейських: від зупинки громадянина та перевірки військово-облікового документа до адміністративного затримання і примусового доставлення до ТЦК.
Адвокат Роман Сімутін роз'яснив ряд важливих і вкрай актуальних моментів щодо прописаних урядовою постановою підстав затримання ТЦК і нацполіції.
ПЕРЕВІРКА ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВОГО ДОКУМЕНТА
Насамперед нагадаю, що перевірка військово-облікового документа у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років може здійснюватися у будь-якому громадському місці.
Здійснювати перевірку разом з документом, що посвідчує особу, мають право уповноважені представники ТЦК та поліцейські.
А частина 6 статті 22 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та пункт 25 цієї ж постанови КМУ № 560 зобов’язує всіх громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років мати при собі військово-обліковий документ та пред’являти його за вимогою вказаних осіб.
ЗАХОДИ ОПОВІЩЕННЯ: ПРАВА ГРОМАДЯН
Розбираємось послідовно, які права мають громадяни та які повноваження є у працівників ТЦК та поліцейських при перевірці документів та затриманні.
Перше: пункт 54 постанови чітко визначає, що під час перевірки військово-облікового документа уповноважений представник ТЦК зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові, посаду, а також пред’явити посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з документом, що посвідчує особу: паспортом, посвідченням офіцера або військовим квитком.
Звідси перший висновок: якщо працівники ТЦК відмовляються представитись та пред’явити документи, що посвідчують їх особи – ви маєте законне право не виконувати їхнє розпорядження.
Друге: перевіряти військово-облікові документи мають право не будь-які працівники ТЦК, а лише уповноважені.
Уповноваженими є працівник місцевого ТЦК, стосовно якого керівником виданий відповідний наказ про його призначення уповноваженим проводити перевірку військово-облікових документів.
Звідси другий висновок: якщо такий наказ щодо певного працівника ТЦК не виданий, то цей працівник не має права зупиняти громадян та перевіряти у них військово-облікові документи.
Зверніть увагу, що на поліцейських такі вимоги не розповсюджуються, адже вони мають право перевіряти військово-обліковий документ відповідно до ч. 2 ст. 32 ЗУ «Про нацполіцію».
БАЗА «ОБЕРІГ» ТА ЄДИНИЙ ДЕРЖАВНИЙ РЕЄСТР ПРИЗОВНИКІВ
Надалі, пункт 54 визначає мету та порядок перевірки військово-облікових документів:
Перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані та дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників з використанням технічних приладів з доступом до Єдиного держреєстру.
Зверніть увагу, групи оповіщення здійснюють таку звірку застосовуючи базу «Оберіг», що є незаконним, бо база «Оберіг» – це не Єдиний державний реєстр призовників.
Відповідно буде незаконним і ваше затримання та доставлення до ТЦК, а також притягнення до відповідальності за статтею 210 або 210-1 КУпАП, якщо виявлення розбіжностей було виявлено за даними бази «Оберіг», а не Єдиного держреєстру.
Тому, якщо вас затримали та притягли до відповідальності за результатами звірки по базі «Оберіг» – це є незаконним та є всі підстави оскаржити такі дії у судовому порядку та визнати їх протиправними.
ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ
Пункт 54 постанови визначає, «що у разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені постановою Кабміну від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», виявлення розбіжностей військово-облікового документа з даними Єдиного держреєстру призовників, старший групи оповіщення пропонує прослідувати до ТЦК для взяття на військовий облік, проходження медогляду, уточнення своїх персональних даних з даними Єдиного держреєстру призовників.
Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка. У разі відмови від її отримання, складається акт відмови, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення та оголошується громадянину».
Такими порушеннями, зокрема, будуть:
- відсутність при собі військово-облікового документа, оскільки ч. 6 ст. 22 закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» встановлює, що всі громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ;
- встановлення, що протягом 60 днів ви не уточнили свої персональні дані або не перебуваєте на військовому обліку і при цьому виявлені розбіжності з даними Єдиного державного реєстру призовників;
- неявка громадянина за раніше врученою або надісланою повісткою.
Але навіть при виявленні вказаних порушень, повістку до ТЦК має право вручити лише особа, уповноважена на вручення повістки за наявності посвідчення, зразок якого затвердив Кабмін та підписаного головою військової адміністрації.
АДМІНІСТРАТИВНЕ ЗАТРИМАННЯ ТЦК
І найголовніше положення пункту 54 – це можливість затримання і доставлення до ТЦК. А саме: у разі відмови прослідувати до ТЦК поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина на підставі статей 261 і 262 КУпАП.
НА ЩО СЛІД ЗВЕРНУТИ УВАГУ:
По-перше, затримання та доставлення до ТЦК можуть здійснювати тільки поліцейські у складі групи оповіщення.
Якщо у складі групи оповіщення немає поліцейських, самі працівники ТЦК не мають повноважень здійснювати самостійно затримання та доставлення.
По-друге, адміністративне затримання може здійснюватись виключно згідно з вимогами статей 261 та 262 КУпАП. Що це означає?
Відповідно до ст. 261 КУпАП поліцейський складає протокол затримання та зазначає час. Строк адміністративного затримання може тривати не більше трьох годин.
Крім цього поліцейський зобов’язаний негайно повідомити про затримання родичів. Тобто закон прямо забороняє викрадення особи та вимагає повідомлення родичів.
Є ще один важливий момент: про кожний випадок затримання поліцейський інформує центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа заявить про небажання мати адвоката чи запросила захисника.
ВИСНОВОК
Надання доступу затриманого до правової допомоги адвоката є прямим обов’язком поліцейського, а недотримання однієї зі згаданих вимог може бути предметом оскарження у суді та підставою для визнання дій ТЦК та поліції незаконними.
Відео Адвокат Роман Сімутін: